iklan sat.

17 March 2009

Arifah dah pandai...


sekarang arifah dah mencecah setahun 4bulan.. so far perkembangan fizikal and mental dia ok.. byk perkara yg dia dah pandai.. antaranya:

merajuk..

siap tutup muka, nangis manja and bergolek2.. nie jd if aku n hubby marah or tegas ngn dia.. even bila aku ckp aku syg adik.. dia lak yg merajuk.. mungkin dia tau after this she will share our love and attention..

mendengar n ikut arahan..

still in learning proses.. most of the time she will follow .. cthnya bila aku ckp "ambil bag arifah di atas kerusi".. dia akan ikut smpi la dpt brg tu.. sometime dia akan patah balik kat aku .. smbil ckp "aaaa".. then aku kena bg semula arahan.. n trgkan ttg barg tu.. such as "yg tu arifah, warna biru.." once dia dah pegang the right thing, aku aku ckp "pandai" and dia akan dtg brg yg aku suruh amik..

bermain bersama..

lately dia suka if kita main ngn dia set..set..set..tom..tom.. chekebom..chekebom..(ade yg tau ke? originally liriknya ola oli ku beri nama saudara saudari chikebom 2x).. and wa wa nu pair.. (original lirik wa wa nu bulan) dengan gaya dia tersendiri.. so cute kalau tgk dia main..

panggil kami if nak sesuatu..

dia akan pegang kaki hubby smbil ckp "abah..abah..abah" or tepuk aku smbil cakap "ma..ma.. ma" (walaupun aku gelar diri aku ibu) smpi la kami menyahut panggilan dia.. "ape dia arifah?".. then baru dia puas hati

takut ayam & cocoroach

biasa la ayam klau tgh mengeram tak boleh dikacau.. so bila hubby aku cuba suakan arifah kat ayam tu.. mula la ayam tu kembangkan kepak n nak patuk.. inciden tu buat arifah fobia ngn ayam.. kat umah mak aku ade 2 ekor ayam yg selalu mengeram.. so bila lalu je area ayam 2, arifah akan peluk hubby aku ngn kuat.. if disua..comfirm melalak kuat..

selain tu dia gak takut lipas (cocoraoch) .. smpikan klau sebut perkataan cocoroach dia mula geli geleman n nak memanjat org.. n pun sbb ade 2 3 inciden cocoroach lalu kat kaki dia.. tu yg dia fobia sgt.

nak makan ape yg kami mkn..

pantang nampak kami mkn ape2, mula la nganga smbil ckp "naaaaaaaaaaaak".. mcm2 dia dah mkn.. jagung rebus, keropok lekor, aiskrim, burger and mcm2 lg... pendek kata kena bg dia mkn dulu baru kami mkn.. kalau idak mknn dia takkan luaknyer....
favourite dia... limau sunkist

ni masa mkn pizza

ni lak masa mkn ikan goreng.. comotnyer

berebut kerusi "chairman" ngn tok dia..


memandangkan abah aku@ tok arifah sakit, abah ade kerusi special @ kerusi chairman tuk abah mkn.. dimana kerusi tu di add ngn extra pillow tuk keselesaan abah.. disebabkan keselesaan tu, arifah pun sukeeeeeee berebut kerusi tu.. dia cam tau je, bila nak mkn laju je dia ge kat kerusi tu siap minta diletakkan atas kerusi tu.. n bila tok dia dtg.. dia lak marah tok dia, siap buat tande protes taknak turun dr kerusi tu.. terpaksa la opah dia wat kerusi ala2 cam tok dia untuk arifah duduk.. nie la 'ibarat kaduk naik junjung'.. hehehe
dah pandai demand..
bila arifah nak sesuatu, dia akan show off.. if tak dapat dia akan tergolek2 or nangis smpi dpt.. mengikut kata hubby aku, perangai dia sebijik cam aku masa preggykan arifah.. maklum la ade satu mlm tu, aku nak mkn pizza gak.. siap nangis depan pintu pizza smpikan depa amik gak order aku wpun hanya takeaway (memandangkan pizza masa tu lg10min nak tutup).. hasilnya, my lil princess tu pandai demand n buat perangai.. bila aku hangin, hubby aku kata "buat pe nak marah, sama la cam ibu dia"

pendek kata, arifah dlm peringkat learning proses.. byk yg dia cuba pelajari... semalam aje dia dah pandai explore kegunaan senduk.. memula dia main ok je cam tgh masak2.. last2 dia guna senduk tu ketuk bontot aku.. nasib baik tang situ yg kena.. klau la diketuk perut aku yg memboyot, tak ke naya adik yg didalam... hai Arifah...........



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...