iklan sat.

18 February 2009

Sekadar renungan.......

semalam aku baca metro.. salah satu citer pasal pasal seorang isteri yg bunuh diri (minum cecair pencuci toilet) bila dpt tau rumous ttg husband dia berkahwin lain.. bagi aku sbg sorang islam, arwah tak sepatutnya mengambil jln singkat dengan membunuh diri... (aku mmg tak puas hati ngn cara arwah).



Bg aku byk jln penyelesaian yg boleh dicapai antaranya berbincang ngn husband atau meluahkan perasaan yg terpendam kepada teman rapat.. selain itu mendekatkan diri ngn Allah dengan bermunasabah ttg masalah yg dihadapi dan memohon petunjuk agar dipermudahkan masalah tersebut..



Dan aku setuju dgn pandangan beberapa pihak ttg bunuh diri bukan jalan penyelesaian
(petikan metro hari ni)......
KUALA LUMPUR: Jangan selesaikan masalah dengan wujudkan masalah lain! Masyarakat sepatutnya berpegang pada pendirian itu apabila berdepan sesuatu musibah kerana ia mampu mengarah kepada tindakan wajar dan patut diambil seterusnya.Malah, musibah dalam kehidupan bukan bermakna pengakhir kepada semua perkara, sebaliknya satu proses yang mematangkan diri dan bagi umat Islam pula ia adalah ujian Allah s.w.t bertujuan menguji sejauh mana ketakwaan seseorang.Perunding Motivasi, Prof Madya Md Izuddin Ali, berkata tindakan mengakhiri masalah dengan membunuh atau menyeksa diri bukan langkah bijak kerana terdapat penyelesaian lain yang dapat menolong ringankan beban termasuk berbincang.“Seteruk mana masalah kita atau sebeban mana tekanan yang perlu dipikul, janganlah pendekkan langkah dengan menyeksa atau membunuh diri kerana masih ada ruang untuk menyelesaikannya terutama menerusi perbincangan dan nasihat daripada orang berpengalaman.


“Lagi pula dengan meluahkan masalah kepada insan terdekat yang boleh mendengar, sebenarnya boleh menyelesaikan separuh daripada masalah sekali gus mengelak tekanan yang membungkam perasaan, berbanding jika kita pendam.


“Kalau orang yang suka pendam rasa ini yang membuatkan diri mereka hilang kawalan dan tidak mampu berfikir dengan waras selain mendorong melakukan perbuatan terlarang,” katanya. Sementara itu, Perunding Motivasi Human-Touch Consultant Sdn Bhd, Mohd Zawawi Yusoh, berkata cinta sesama manusia yang berlandaskan nafsu dan bukan kerana Allah s.w.t yang mendorong umat Islam gagal menerima kekecewaan.Katanya, jika seseorang mengutamakan cinta terhadap Allah s.w.t berbanding cintanya kepada manusia, maka dia akan pasrah terhadap sebarang kepincangan dalam perhubungan malah, menganggapnya ketentuan yang juga qada dan qadar Tuhan.


manakala jika benar berita suaminya kawin lain adelah khabar angin, maka penyebar fitnah adalah antara org yg bertanggungjawab... kerana 'memfitnah adalah lebih teruk dari membunuh' .. insaflah....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...