iklan sat.

13 February 2009

Kelahiran puteri sulongku.. Arifah Zahirah Azman

suppose EDD aku pd 27/10/07 tp aku delivered lewat 4 hari.. means 31/10/07...


sakit aku bermula masa aku wat audit kat LTH ipoh (cam senggugut je..tak kuat sgt).. tp makin lama makin terasa.. tgh malam tu, aku tak leh tido.. tergolek la aku atas tilam menahan sakit yg kuat sgt rasanya. bagi aku selagi tak kuar tanda aku taknak ge hospital.. so dlm kul 4.30am, aku mula turun darah .. masa tu baru aku ajak hubby ge GH.. Hubby aku lak nak mak aku ikut sama, so kami ke Buntong dulu amik mak pastu baru ke GH.. masa kat GH dlm kul6.30am, doc yg check ckp bukaan aku baru 2cm.. dia suruh aku admit ward dulu.. dlm ward contraction aku berulang lebih kerap.. aku tak lalu nak breakfast and lunch.. asyik makan .. muntah balik.. kesian kat untie cleanner, kena lap muntah aku yg berterabur kat bwh katil (kes tak sempat berlari ke toilet).





pastu kul 3pm depa tolak aku le labor room since bukaan aku dah 3cm.. kat sana (labor room), ade satu bhgn waiting room (ade dlm 8katil dimana sume tgh Q tu bersalin) dimana masa tu tetiba darah aku naik mendadak.. (kes takut +sakit sgt).. beberapa kali depa check bacaan darah aku smpi 140-150/100.. sume guna pen merah (bahaya kot). pastu depa tolak aku ge labor room yg betul (1bilik sorg). kat situ mcm2 mesin pasang kat aku nak pantau high blood aku.. dlm kul 6pm, doc suruh aku amik epidural to reduce my high blood. doc panggil hubby aku bgtau condition aku.. doc kata if after epi tak ok, depa kena ceaser aku.. memandangkan masa bg epi tu bukaan aku baru 6cm, doc suruh aku tido.. b4 that doc dah bgtau kesan2 epi.. salah satunya aku either aku takkan rasa sakit langsung nak deliver baby or akan ade contraction kat area pinggul coz tulang pinggul nak bukak tuk laluan baby..




elok je aku kena epi, aku terus tido dr kul 6pm till 9pm. aku terjaga sebab aku rasa sakit sgt kat area pinggul aku... masa tu nurses yg bertugas sumernya muda2 cam aku (perasan la tu)tp buat aku angin je.. aku kaborkan yg aku sakit sgt nie.. tp nurse2 tu buat derk je.. siap ade sorg bwk anak masuk labor room tpt aku dok.. tp tak check pun aku... he .. trauma aku nak bersalin kat GH dah.. last2 aku jerit yg aku dah rasa ade something kat bwh kangkang aku.. baru depa kelam kabut nengokkan kepala baby aku dah kuar skit.. masa tu depa suruh aku push, tp aku dah tak larat sgt.. lg skali aku tak dilayan ngn elok.. sorg nurse ni biorkan aku dlm 10minit ngn kepala baby dah kuar skit.. pastu bila aku pkrkan nyawa anakku, baru la selamat aku push baby kuar.. alhamdulillah my baby selamat deliver kul 10.02 pm (31/10/07)



after that, aku dijahit..nasib baik ade epi.. bila sakit je nurse suruh press button epi to relieve pain.. dlm kul 12am baru aku ditolak kuar dr labor room dan disambut oleh hubby n my mum.. alhamdulillah, hilang segala kesakitan bila lihat baby yg dikandung telah selamat dilahirkan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...