iklan sat.

13 February 2009

............My 1st pregnancy experience............

Bila ingat kembali kenangan lalu dari awal pregnant arifah sampi kelahirannya.. aku pasti tersenyum sendirian.. Byk memori tercipta semasa mengandungkannya...

sejarah bermula bila aku disahkan pregnant pd 20/1/07.. sblm tu aku dah test sendiri kat umah ngn hubby aku after aku kecewa bila result interview DPLI aku failed. memula test, sangsi gak coz warna pregnancy test tak appear ngn jelas.. just pink colour.. pastu aku tunggu till 2 week to confirm period dah lewat.. after that we all ge la check kat klinik mursyid and tharizah, and dr tharizah pun mengesahkan yg aku pregnant (tp tak ingat berapa minggu masa tu).. cuma dia ckp either we want to continue or not our baby coz kami masih di awal perkahwinan (3 bulan masa tu). aku memula confius soalan dia.. then dia terangkan most couple yg baru kawin taknak anak awal.. dia akn bg ubat tuk tak continue that baby.. masa tu terkejut gak.. then aku ngn hubby decided to continue coz she is our zuriat... mana tau after this Allah tarik rezeki anak.. lagi susah..


Pada masa yg sama my ofismate, Yan also pregnant.. nak di buat citer dah la kami kawin selang sehari je(aku 17/11/06 and she was 18/11/06).. pregnant pun dekat2 tarikh deliver (EDD aku 27/10/07 and her EDD was 24/10/07). so kami decide tuk tak bgtau bos kami dulu, susah ma if dua org cuti serentak.. dah la masa kawin dulu depa dah bising...




aku ngn yan.. sama2 mak buyong masa kat teluk dalam

Bila dah 2 org pregnant dok semeja, byk la topic dikongsi bersama.. dari ubat, keperluan baby, klinik, nama2 dll.. hari2 ade je benda nak disurf diinternet... masa nie aku wat checkup kat private clinic coz aku ngn hubby selalu outstation, so susah nak commit ngn gomen schedule.. yan lak check kat gomen clinic..

in early pregnancy, aku teruk morning sickness... makan je kuar balik.. while yan ok... relax and maintain je.. hisy.. jauh beza aku ngn yan... walau ape pun terjadi kat kami.. keje tetap keje..
dimana sepanjang 9 bulan membawa arifah dlm tummy aku, byk tpt yg aku ge (aku nie keje auditor.. so byk la kena jalan@outstation) . boleh kata sume transportation dah arifah naik (walaupun dia dlm perut) such as feri, sampan, kapal terbang, bas, lrt, keretapi and of coz kereta.

masa ngndung 3bulan++ aku kena buat due deligence kat A&W Gurney ngn yan..since masa tu kena wat asset verification, so kena tunggu smpi A&W tutup kul 11pm baru leh start keje .. till dkt kul 2am baru abih.. nasib baik hubby memasing tolong sama.. tuk panjat2 and tgk aset depa.. esoknya yan ade bleeding, and kena balik on the spot ke ipoh.. aku ngn hubby sambung keje lg skit pg tu..


then, aku ngn yan ge selama, sbbkan yan ade history bleeding so aku tak bg dia drive long jurney.. aku lak amik job sbg driver.. penat oooo.. pastu kami ade tugas di sarawak (UNIMAS) and Penang (PERDA).. masa tu aku ngn yan kena berpecah and kami tgh pregnant dlm 5bln++.. aku kena audit UNIMAS and yan audit PERDA. mencabar gak bila kena ge jauh dlm keadaan mengandung, selama 3week disana. memula aku excited gak.. tp lama2 aku tak larat dengan mknn nya yg menepati tak citarasa aku.. plus perjlnn nya mencabar dimana dr kuching (hotel) ke kota samarahan (UNIMAS) took about 30-45min journey.. bila dah hari2 naik 4wheel drive, penat ooo+sakit badan... lgpun masa kami kesana, hotel kat srwk mostly penuh.. kami kena berpindah randah smpi 4x coz ade mcm2 event tgh berlangsung..





nak fly ge sarawak
kat depan pintu masuk unimas.. masa nie baru kul 6, tp gelap cam malam.

kat 1st hotel (tak ingat ape nama hotelnya).. konsep sarawak..natural.. so takde TV and lampu syahdu je.. mostly yg dok org puteh yg cintakan keindahan alam. .tak sesuai tuk org yg dtg tuk buat keje..



aku ngn staf Aftaas KL..(sori dik akak tak ingat nama) kat waterfront kuching.
balik dr sarawak aku ngn hubby ade reunion uitm perak kat PD.. tak ramai ade tp happening..am, rodu, naza, sham, maly, fahmi n en Sham.. masa tu aku teringin sgt nak naik train (kira ngidam la tu). hubby aku nak booked ticket 1st class, tp dah abih.. so kami naik ticket economy (RM10 sorg) ke kl central (nasib baik turun situ, kalau turun N9, mesti dia angin). dah la train lmbt (jadual 3.30am, smpi kat stesen ipoh4.30am..while mak aku dah antar kami kul2.45am) dkt 2jam tunggu kat stesen yg dlm renovation (Takde tmpt duduk).. pastu dlm train lak, aku mcm2 ragam, sejuk la, kerusi keras la, yg jd mangsa hubby aku ..travel selama 5 jam amat tersiksa bg kami.. smpi hubby aku taubat taknak naik dah.. then kami continue journey naik keta naza+rodu. kat sana kami lepak 3d2n.


dinner aku +naza masak...
Masa ngndung 7bulan lak, ade familyday AFTAAS kat teluk dalam resort 3d2n. ari nak ge tu hubby aku tak dpt cuti, so kami ge lmbt skit(kena naik feri last trip). smpi kat sana sumer dah ade.. best gak xtvt, ade bbq nite, sukaneka, paintball, main2 perang dll.. tu last memori aku kat AFTAAS (Afrizan Tarmili Khairul Azhar Chartered Accountants) wpun selalu peak tp best sgt.


nak balik dah

pic family aku, family yan and family en nadzir (Bos aftaas ipoh)
lps main paint ball.. aku berlagak je... sbb hubby yg replaced tpt aku..

aku paling kiri duduk..(pink colour) sbb baju tema hubby aku pkai.. sbb dia yg kena main ...

Pastu aku dpt offer jd gomen servant kat Jab Audit Negara (JAN). org kata rezeki anak.. ye la masuk gomen relax skit compared tu Private. aku kena lapor diri kat Akademi Audit Negara (AAN), Nilai and terus kena induksi 1 month kat sana. masa tu aku dah masuk 8bulan.. memandangkan aku paling cute masa induksi (mak buyong) , ramai org care pasal aku.. byk xtvt yg aku kena dikecualikan.. jd pemerhati je.. bygkan dah la masa tu aku tgh sarat mengandung, puasa pertama ku sbg seorg isteri terpaksa berjauhan ngn hubby.. makin syahdu la.. asal malam nak tido, mesti ade terkuar skit air mata rindu kat family jauh di ipoh.. smpi satu waktu, hubby aku ade familyday kat T'ganu.. aku takdpt ikut sbb dlm induksi.. so bila dia balik dr t'ganu aku suruh gak dia dtg lawat aku wpun kejap aje.. siap aku sms dia.. "abg mmg tak syg nur, abg mmg tak rindu nur.." .. at last dia dtg wpun penat perjlnn T'ganu-Shah Alam-Nilai.

After induction aku ditptkan di JAN Perak, bhgn BBP.. oc aku masa tu kak tie.. dia tak bg aku wat keje byk sbb aku dah msk 9bulan++. smpi tersenguk2 la aku kat ofis sbb takde keje. last2 lepas raya, aku bosan aku minta nak ikut dia ge outstation.. dia just bg aku wat LTH Ipoh, sbb dekat ngn hospital.. ape2hal senang nak bwk aku klau2 aku sakit.. aku just berkesempatan selama 3hari audit sana, dimana slps tu aku pun admit GH ipoh...


ni pic masa raya 2007, aku pregnant 9bulan++ (tgh tunggu ari je).. beso kan perut aku


ok la.. pengalaman kat bersalin kat GH akan bersambung dlm entries lain... babai

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...