iklan sat.

14 December 2011

Anak2ku diserang virus chickenpox...

14 oktober 2011, di usia 4 tahun, arifah telah diserang chickenpox.. sebelum kena tu, dia demam panas semalaman.. pastu masa nak siap ge sekolah ade perasan bintik2 kat bdn dlm sebijik 2.. since arifah ni jenis allergic and senang naik rashes.. so aku expect tu bintik allergic.. sekali bila kat taska, cikgunya check badan arifah.. baru dia perasan yg bintik tu adalah chickenpox @ pelentung.. coz bintik tu dah naik berair dan mula penuh kat badan.. ape lagi, terus dia call aku minta ambil arifah dari taska.. rupa2nya arifah adalah budak ke-4 yg dijangkitan chickenpox.. nasib baik masa dia kena ari jumaat, so aku call hubby minta bawakan arifah ke klinik, coz b4 that aku dah call clinic, doc inform risky untuk preggy mum like me uruskan budak yg kena serang chickenpox.. so weekend tu aku berpisah tpt tidor ngn arifah.. aku dan aqil, tido dlm bilik.. arifah dan abah dia tido kat family area.. siap aku pakai mask bg mengelak jangkitan sbb doc ckp virus boleh dijangkiti melalui udara.. ini sebagai langkah berjaga2 Since aku sendiri pun tak tau history aku either pernah kena chicken pox sblm ni atau tidak..

day 1 arifah kena chickenpox..bintik2 masih tak banyak lagi.. and still boleh senyum bila nak snap pic.

day 2 onward.. muka arifah dah penuh ngn bintik2 berair.. masa ni mandum je sbb gatal2.. dia dah la jenis tak tahan.. so mula la merengek..

then, kami sempat ke Cameron Highlands.. masa ni dah booking and dah janji ngn opah nak bwk dia jalan2.. arifah pun mula nak recover.. cuma kena protect dia lebih.. esp from hujan and makanan yg gatal spt kicap, ayam, sotong dll..

balik dari Cameron, Arifah ge tadika semula sbb dia ade exam akhir tahun.. cuma dia tak study ape2 sbb tak larat..

Day 9- arifah ikut rombongan tadika ke ZOO Taiping.. alhamdulillah dia dah fully recover, cuma tinggal parut je skit.. esp muka.. aku sbnrnya berat hati nak lepaskan dia pergi sendiri (parents tak dibenarkan ikut.. if nak ikut pun kena konvoi) sbb aku rasa dia kecil lagi.. rupanya2 cikgu ckp dia pandai berdikari dan bawa diri bersama rakan2.. bravo kakak!!

selepas 12 hari arifah diserang chickenpox or demam pelentung (ckp org perak), Aqil pula dijangkiti virus ini bermula 25 oktober 2011... nasib baik kali ni kami dapat detect awal ttg kewujudan bintik2 di muka & aqil.. so pg2 lg hubby dah bawa dia ke klinik and dia lak amik tugas jaga aqil..

ni pic aqil kat klinik.. steady je mcm tak sakit..


aqil geli kena mandi ngn daun bambu.. Thankx to Mr Muru, jiran depan umah sbb bg kami ambik daun bambu..

muka dan badan aqil penuh ngn chickenpox.. klau compare aqil ngn arifah, chickenpox aqil lagi teruk.. besar2 dan banyak sangat.. esp badan, belakang telinga dan kepala..




sepanjang tempoh sakit,badan aqil penuh aku lumur ngn calamine lotion.. nasib baik aqil jenis tak meragam.. redha je kena mekap cam org asli australia.. hehehe..

alhamdulillah aqil recover selepas 2 minggu diserang virus tersebut..

nota kaki: citer ni sbg ingatan if nnti cucu2 aku lak kena chickenpox, idak la aku lupa ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...