iklan sat.

09 June 2009

Aqil kena prolong jaundis..

nie sumer citer masa aku berpantangkan aqil..
disbbkan kat umah aku takde internet.. so tak dpt la update cite ttg aqil
kali nie aku nak cite pasal aqil kuning


sblm aku and aqil discharge pusat rawatan arridzuan, Dr Tun (aqil's paed) dah inform yg aqil berpotensi tuk kena kuning @jaundis sbb aqil dilahirkan besar (4.15kg)." ini adalah kerana hati aqil belum matang tuk nak memecahkan darah".. kata doc.


so hari ke 3 (jumaat) aqil dah tunjukkan tanda di muka.. nurse yg dtg umah advice ge klinik cuma ptg tu hujan lebat.. so kami ge esok harinya kat arridzuan.. bacaan masa tu tak sederhana (12) so tak admit ward cuma kena amik darah lagi hari isnin (hari ke6).


isnin tu kami ge GH lak amik darah and the result (290 @17),aqil kena admit ward. memula aku tak dilayan oleh sorg nurse yg bernama juliana (bengang betul kat minah ni) bila aku nak tanya pasal aqil.. nasib baik ade classmate aku yg jd paed (Dr khurul ain).. dia la yg bg aku rooming-in ngn aqil.. senang skit aku nak breastfeed my hero.. kesian kat aqil, byk kali amik darah masa kat hospital.. nasib sehari je dia dok sana.. result masa kuar 220 @ 13

nie pic kat GH.. aqil mcm bersauna

lps discharge GH aqil kena berulang amik darah kat klinik jelapang selang sehari selama 3x.. masuk kali ke-4 dia direfer semula kat GH sbb dah masuk kes prolong jaundis (>15hari). aqil kena amik darah tuk 3 bekas .. sian sgt masa tu..nangis teruk aqil..

result tahu seminggu kemudian (hari ke21), alhamdulillah aqil sihat dri sebarang jangkitan.. doc advice tuk BF sepenuhnya..

selain amik darah n duk bwh lampu.. aqil gak try cara traditional spt:

  • susu kambing (tak ok, lg byk rashes dia)
  • sengkuang cina(takde perubahan)
  • mandi ubat sense n minum air halwa kundur (alhamdulillah ok wpun lambat kesannya)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...