iklan sat.

21 November 2011

Ujian BSP

minggu lepas 14.11.2011, aku telah buat ujian BSP seperti yang dikehendaki doktor apabila bacaan MGTT aku mencecah 8.2..

ape itu ujian BSP?
BSP adalah singkatan dari BLOOD SUGAR PROFILE yang biasanya akan dilalui oleh GDM(ibu hamil disyaki mengidap Diabetes Melitus@Kencing Manis ). ujian BSP akan dibuat apabila result MGTT lebih 7.8.....ujian ni untuk memantau tahap gula dalam darah... ujian ni akan dilakukan dengan mengambil setitik darah kat hujung jari..then bacaan paras gula akan diambil menggunakan glucometer...sehari kena 4x ambil darah.... iaitu pada pre-breakfast (8.00am), pre-lunch (12.30pm) pre-dinner (5.00pm) dan pre-bed(10.00pm).. dr ape yg aku google, bacaan normal adalah 4.00-6.00mmol/l dan abnormal >6.00mmol/l




Result BSP aku untuk 14.11.2011 adalah...
8am(5.0mmol/l),
12.30(6.4mmol/l),
4.30pm(4.3mmol/l)
10.30pm(4.0mmol/l)

then, aku just sms my gynea ttg result aku.. so b4 next checkup for 33 weeks iaitu 12.12.2011 aku kena buat sekali lagi BSP.. hopefully my result will be ok.. lepas ni kena jaga pemakanan.. avoid mknn dan minuman manis2.. kena kurangkan kuantiti nasi yg diambil ,lebihkan sayuran and buah2 esp epal hijau.. makan roti and biskut oatmeal serta amalkan air masak selalu..

gambatte kudasai..



2 comments:

  1. tahniah akk...prgnt anak ke 3 atau ke 4..bestnya..sy rasa pun mcm nak lagi..tp ayahnya x nak lagi..myb dia penat kot kena jg budak2 sementara tggu sy balik keje..hehehe

    ReplyDelete
  2. TQ.. anak suppose yg ke6.. tp 3x gugur.. so jd yg ke 3.. takpe, yati muda lg.. tunggu farah and abang besar skit kot..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...