iklan sat.

30 June 2010

Arifah jatuh tangga

Peristiwa yang tak dapat dilupakan.. terjadi pd 24 Jun 2010 jam 6.30ptg..
Arifah jatuh tangga rumahku.. kecut perutku tgk dia tergolek ke bawah..
immediately, benjol besar appear di kepala..

flashback kejadian, masa tu aku baru balik kerja jam 5.30ptg.. sesampai je di porch rumah, jiran aku dtg bersembang ngn kamiorg manakala cucunya bermain ngn anak2ku.. disebabkan dah sejam aku diluar, aqil mula merengek2 nak nenen.. arifah lak ralit bermain lg.. so aku naik atas dulu ngn aqil manakala arifah aku tinggalkan bersama abah dia diluar yg sedang ckp telifon..

kat atas, aku tutup pagar tangga sebab nak salin baju dulu.. elok je aku duduk nak nenenkan aqil, aku tgk arifah dah naik atas seorang diri.. cuma tak boleh masuk sbb pagar bertutup.. so bila aku nak buka je pagar & arifah nak capai pagar.. automatically dia memusing dan terjatuh.. masa tu aku tergamam sbb dia jatuh 3 anak tangga sekaligus.. then, aku tutup pagar tinggalkan aqil di atas sambil menjerit panggil suamiku diluar yg masih ckp telifon.. arifah masa meraung ingat tak ingat punya.. masa suamiku tgk arifah, benjol dia besar sgt.. apalagi tanganku masa ambil ais untuk tuam benjol dia.. after 1/2 jam tuam and arifah dah diam skit baru kamiorg ge klinik .. risau gak ape2 jadi.. kat klinik doc check takde ape2 cuma doc suruh pantau arifah 24hours .. if dia muntah2, pucat esp mata sbb takut internal bleeding, tak active or tak ingat dan lastly tarik, immediately ge hospital untuk CT scan.. risau ade kecederaan dalaman.. then doc ade ckp somethin' yg buat aku hilang skit kerisauan.. iaitu tengkorak kanak2 Allah ciptakan tidak bercamtum-camtum lg and elastic, so that if jatuh potential retak adalah kurang berbanding org dewasa.. and masa tu aku berdoa yg ape doc ckp adalah benar.. Doc cuma bg ubat tahan sakit je.. sbb takut berdenyut-denyut..

aku umpan arifah ngn air ribena masa ni abah arifah tuam benjol dia ngn ais.

sian sgt tgk benjol tu.. besar.

close-up benjol .. Alhamdulillah dah 6 hari, benjol dia dah berkurangan.. dan Arifah ok till today..
arifah pun dah fobia naik tangga sendiri.. mesti nak dukung.. pastu dia boleh ingat tpt dia jatuh..
dan lepasni kamiorg pun kena lebih perihatin dengan bebudak ni.. salah kami juga leka.. biarkan sendirian naik tangga..

3 comments:

  1. ni aku yusmahizal.. insya Allah takde ape2 zan.. pengalaman aku lak.. anak aku yg baru 42 hari, jatuh buai atas lantai ms azan maghrib berkumandang.. kecut perut aku ms tu n rs cam nak tercabut jantung aku.. anak aku nangis sampai tak bunyi suara.. tp kejap aje pastu dia tido.. kelam kabut aku bawa gi emergency department kat hospital ipoh.. ms tu, dlm hati aku redha andai ms tu Allah amik anak aku n pd ms yg sama aku berdoa moga takde ape2.. sampai kat sana, ada sorg mak cik tu ckp kat aku, insya Allah takde ape2 sb malaikat sambut hanya perasaan kite aje nampak cam dia jatuh.. alhamdulillah.. anak aku takde ape2 malah benjol pun takde.. aku pantau keadaan dia n dia berkeadaan seperti biasa aje n till now alhamdulilah takde ape2 komplikasi.. anak aku pun dah umur 1 thn 5 bln n aktifnye toksah ckp lah penat aku dibuatnyer.. ape2pun, sejak peristiwa tu aku letakkan tilam di bawah buaian dia..tp sejak umur 1 thn dia dah tak tido dlm duai lagi..

    ReplyDelete
  2. TQ yus.. aku mmg takut sgt masa tu.. aku call mak aku, mak aku suruh bertenang dan tuam dia pelan2.. dia ckp ingat Allah sentiasa lindungi budak2.. whatever, lepas ni aku kena sentiasa berhati2 dengan sumer pergerakan mereka.. TQ again..

    ReplyDelete
  3. baru smlm ank sy jatuh tangga...tatau camne jatuh dgn spupu2 die...panik sgt2 masa tu.sibbaik akak ipar Dokter n kejadiannya kt umah dia. Dia terus tuamkan dgn ais. tp die suh pantau kot2 ade muntah2.alhamdulillah..stakat ni takde ape2.harapnye smua oke je.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...