iklan sat.

29 August 2013

aqil ~ speech therapy..

 aku tak pernah lagi cerita dalam blog tentang masalah aqil..
actually aqil takde masalah besar.. cuma aqil ade masalah pertuturan lambat dan tidak lancar serta pelat..
sepatutnya diusia 4 tahun, aqil dah fasih bercakap..
tapi kami mendapati dia tak dapat buat ayat dengan penuh especially bila nak buat ayat yg panjang.. 
lepas dia bercakap secara pelat dan memendekkan ayat..serta laju
seperti kakak = atak, so bila ini terjadi kekadang kami sendiri sebagai parents tak paham apa yg dia cuba sampaikan.. sometime, bila kami tanya "ape dia?" berulang kali.. dia jd refuse nak cakap..
cuma kakak dia, arifah adalah the best translator utk aqil..so far ape yang kami tak paham kakak tolong translatekan..perkara sama berulang bila aqil masuk tadika, memula cikgu2 sumer tak paham ape yg aqil cakap kecuali cikgu maziah coz dia juga cikgu kat taska yg aqil tinggal.. so dia dah phm aqil sejak aqil duduk di sana dari usia 2 tahun.. 
Selain dari masalah pertuturan, kami dan cikgu tadika juga beranggapan aqil adalah budak hyperaktif..

So, start aku bawa kes aqil ke Klinik Kesihatan Chemor utk direfer ke Klinik Pakar Kanak2 Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh pada bulan Jun 2013.. Alhamdulillah aku berjumpa pead yg sgt ok n informative, melalui pemerhatian beliau, walaupun aqil hyperaktif.. tp still dlm range hyperaktif yg baik.. dimana tak perlu diubati cuma perlu perhatian n bimbingan. 

Manakala tentang masalah pertuturan, pead tersebut mendapati aqil memang ada speech delay dan pelat.. pead cakap sepatutnya di usia 4 tahun, aqil boleh bercerita. therefore, aqil telah dikehendaki untuk menjalani Hearing Assesment pada bulan Julai lepas untuk mengenalpasti sama ada speech delay berpunca dari pendengaran yg tidak ok.. Alhamdulillah, result assessment ok.. pendengaran aqil baik.. cuma aku lupa snap gambar semasa assessment tersebut.

Lepas itu pada 21.8.2013 kami bawa aqil utk speech theraphy.. cuma masa ni therapist masih dalam peringkat assessment juga.. so dia bagi aqil bermain dengan segala macam mainan sambil dia bertanyakan soalan ke Aqil atau kami.. So far, aqil bila tunjuk sesuatu gambar dia akan jawab sepatah perkataan.. cuma bila dia sebut salah coz pelat or pendekkan perkataan, so dia mula tarik muka and taknak cakap.. bila therapy tanya banyak soalan, or dia kena jawab panjang.. dia mula taknak.. masa ni therapy advice kami utk banyakkan berbual dengan aqil serta cuba ajar dia bercerita apa2 saja.. dia cakap masalah aqil tidak teruk sangat cuma perlukan banyak latihan bercakap dan pastikan tidak cakap pelat dengan dia..

hopefully, for next appointment aqil bulan okt nnti, akan ada improvement.. selain bawa ke pead.. belajar di Tadika juga banyak membantu aqil bercakap.. Actually pediatrik memang menggalakkan mana2 parents bawa anak berjumpa doktor if dapat kesan perkembangan anak2 lambat supaya dpt membaiki self esteem mereka pada masa akan datang coz jika tidak dilatih dari awal, masalah pelat akan jadi bahan usikan semasa di sekolah.. menyebabkan kanak2 merasa rendah diri.

so, dibawah adalah pic yg sempat snap semasa aqil menghadiri speech therapy




ni la therapy aqil


2 comments:

  1. assalamualaikum kak, anak saya pun speech delay jgk, umur dah 2.5 years...boleh saya tau nama paed tu tak?

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak, anak saya pun speech delay jgk, umur dah 2.5 years...boleh saya tau nama paed tu tak?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...