iklan sat.

26 July 2012

Arifah berpuasa

Semalam 25 julai 2012, hari pertama arifah berpuasa..
puasa pulak puasa yang tak dirancang..
tanpa sahur..

alkisahnya, sebelum ke tadika arifah mesti minum susu ..
cuma pagi semalam, dia taknak susu and aku beritahu dekat cikgu dia yg dia tak minum susu lagi ..
so aku agak, dia boleh la berpuasa sekerat hari ikut kawan2nya..

rupa2nya, sampai aku ambil dia pukul 5.45ptg.. dia masih berpuasa
cikgu2nya pula risau sbb dia tak makan dan minum..
cikgu offer makanan favourite dia, kotiow goreng.. pun dia reject..
siap cakap " saya puasa cikgu"

so, bila dalam kereta.. aku tanya la dia nak makan apa untuk berbuka puasa..
dia jawab nak soya jagung..
maka aku dan anak2 kecil ke pasar ramadhan di kawasan rumah (nasib baik kecik je )
utk menunaikan permintaan anak yg berpuasa..
kat bazar, bukan aje arifah teringin soya jagung.. dia minta aku belikan mee goreng..

masuk je kereta, dalam pukul 6 ptg arifah terus ckp
arifah: ibu, kakak puasa, tapi boleh tak kakak nak  minum air skit..
ibu: boleh.. sebab kakak tak minum langsung dari malam...
terus dia minum soya jagung dari bazar ramadhan hingga sampai rumah

kat rumah pulak:
arifah: ibu, kakak makan nasi masa buka ngn abah ye.. tapi kak nak makan mee sekarang boleh tak?
ibu: boleh arifah.. sebab arifah berjaya puasa.. esok klau nak puasa kita sahur sama2
arifah: ok ibu

so .. sahur tadi.. dia join kami makan.. cuma mengada skit.. nak abah suap.. maklumla anak abah..

Arifah..
hari ini ibu berbangga arifah berjaya puasa sehingga pukul 6 ptg..
walaupun baru hari pertama, arifah berjaya lakukannya..
harapan ibu, arifah akan teruskan berlatih puasa
untuk menunaikan rukun islam ini..

2 comments:

  1. bagusnya..kecik lagi tu..along ni x pose lagi ..umur dh 6thn...x lepas botol susu lagi kak..dia mmg kurang mkn..cuma susu je kuat..kesian lak nk srh pose...boleh sy srh pose, x mkn x minum..dia kata ''matilah sy mcm ni''...kelakar la pulak...tp kat sekolah dia x mkn la sbb kawan2 ada yg pose

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah... Iqbal hmmm siap cakap camni ha.. Iqbal kecik lagi baru 4 tahun Abang tak pe la dah besar kan mama kan.. aduhai anak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...