iklan sat.

12 October 2011

24 weeks - cerita 2nd trimester

hari ni, checkup 6 bulan (24 weeks) sekejap je rasa dah pertengahan 2nd trimester..
Alhamdulillah baby normal seperti yang sepatutnya..
masa scan 4D, mmg nampak movement baby..
aktif and sgt buat aku teruja...

gender pun dah nampak.. tp nnti la aku bgtau.. lgpun dah ade sepasang.. mana2 pun tak kisah..
berat badan aku bagai dipam2.. klau ikutkan berat aku sekarang adalah sama dengan berat masa aku melahirkan arifah dan aqil.. so imaging berat aku ada lg 16 minggu to go.. camne la rupa aku, tak dapat dibayangkan.. so far peningkatan berat bulanan adalah sama iaitu 1 kg/month..
berat baby pula 648gram (1b6oz).. pun normal menurut doktor..

insyaallah next antenatal checkup aku kena buat MGTT - Glucose tolerance test

A glucose tolerance test is a medical test in which glucose is given and blood samples taken afterward to determine how quickly it is cleared from the blood. The test is usually used to test for diabetes, insulin resistance, and sometimes reactive hypoglycemia and acromegaly, or rarer disorders of carbohydrate metabolism. In the most commonly performed version of the test, an oral glucose tolerance test (OGTT), a standard dose of glucose is ingested by mouth and blood levels are checked two hours later. Many variations of the GTT have been devised over the years for various purposes, with different standard doses of glucose, different routes of administration, different intervals and durations of sampling, and various substances measured in addition to blood glucose.

Aku kena buat test ini, to check samada 3 keguguran aku yg lalu adalah disebabkan oleh diabetes.. since my opah adalah pesakit diabetes sejak tahun lepas and my mum pun cam ade tanda bacaan gula tinggi.. so sgt close relationship ngn aku... hopefully aku bebas dari diabetes.. Ameen.

sekarang baby mmg sgt aktif menendang.. tak kira masa.. time aku keje, baring or basuh pinggan.. sometime smpi kena stop dulu buat kerja.. apapun aku happy baby aktif.. if not, tu yg risau sgt.. cuma my hubby ckp tak nampak lg movement tangan or kaki baby kat perut.. and everytime my hubby nak rasa movement baby, mesti dia stop.. hahaha.. sian hubby aku..

apepun, doakan aku dan baby selamat sehingga dilahirkan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...