iklan sat.

15 November 2010

Perancang Keluarga..


hari ini, tinggal 3 sehari sebelum genap sebulan aku gugur kali ke-3.. aku ade follow up checkup dengan my gynea.. Dr Raoofah.. alhamdulillah doc ckp rahim aku sudah ok.. dia advise aku rest for 6 mths before pregnant again.. mkn mknn yg sihat esp kurma, badam, kekacang dan kismis..

then i'm asking doc about family planning.. sbb aku takut terbabas sblm 6 mths break.. she suggest either pills noriday (coz i'm continue breastfeeding my hero) or injection.. ini bukan kali pertama aku mengambil pill perancang, actually 3 bulan selepas aqil lahir aku ade mengambil noriday selama 2 bulan. tp aku jenis mudah lupa @ tak consisten, maka selalu la aku skip mkn pill tersebut & masa tu aku fully BF.. selamat skit till aqil berusia 8 bulan..

so kali nie, aku decided tuk ambil injection 3bulan.. Doc suggest aku amik 2x injection sblm cubaan tuk pregnant semula.. katanya lg injection tidak mengurangkan susu.. cuma, klau injection, haid jadi tak menentu.. samada tiada langsung @ ade tapi sikit2 @ lama sehingga menjadi darah istihadah.. semua depands on hormon setiap org.. hopefully aku tak bermasalah..
after 6 month, aku akan kembali mkn asid folic.. supaya rahim aku kuat semula...

cuma sehingga blog nie ditulis, aku still rasa sengal2 dan berdenyut2 diinject di b****t.. nak bawa kereta pun terasa.. hehehe

sedikit info ttg perancang keluarga boleh dibaca di sini dan sini..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...